Thursday, April 29, 2010

Tuhan Maha Adil

time nak membesar.. sebagai manusia yang belum ckup ilmu tentang dunia.. aku memang menjadi seorang yang ckup degil.. serba nak tau sume bnda.. nampak je satu2 hal.. dengar je satu2 isu.. sume bnda nak pertikai. nak persoalkan... kekadang samapai soalan berkenaan yang tak logik pun ditanya... agaknye memang sampai ke sekarang aku mcm tu......

then biler kehendak makin besar.. otak makin bijak memutar2 cerita.. kemampuan seakannya semakin terbatas.. mula la.. persoalan yang dulunya diajukan kepada mak ayah.. mula kita alihkan kepada yang maha esa... aku dlu selalu bertanya.. napa tuhan tak bagi itu kat aku... kenapa tak bg ini kat aku... kenapa dia dpt mcm tu.. kenapa mereka dapat yang aku nak tu... soalan yang takde jawapan khusus...

yela.. aku terpk.. kenapa aku tak putih mcm dafi.. kenapa aku tak kaya mcm anak dato itu dan ini.. kenapa aku tak punya peluang yang baik nak cipta nama sebagai penyanyi mcm aizat contohnya... kenapa aku tak tuff mcm jihan miskin.. kenapa aku takde awek mcm diana danielle.. kenapa qface tak kekal mcm search.. kenapa mata aku tak biru mcm brian westlife... kenapa beg skolah aku dlu tak jejak harga rm50...

kenapa?... tak de sebab... sebabnya tuhan tak pernah labelkan.. lelaki mcm bradpit tu lagi ansem dari lelaki mcm jamal abdillah.. tuhan tak pernah kata.. donald trum tu lagi kaya dari kris dayanti... tuhan gak tak pernah turunkan pernyataan merah lagi cantik drpada hijau taik kambing.... mcd lagi sedap dr kfc... kereta lagi bagus dr motor... takde .. sume takde tetapan tetap yang mana lbh atau tak.. sume tu sgt subjektif.. satu kumulatif yang dicipta oleh manusia.....

lantas.. sesaat sahaja mampu merubah semua persoalan itu.. sampai satu saat.. aku terfikir.. tuhan sebenarnay maha adil... dia menjadikan manusia itu.... cantik dan menawan.. ansem dan cun, kata manusia laij jugak.. kononnya punya kelebihan berbanding manusia lain.. tp diberatkan juga dengan beban yang tak terpikul susahnya.. dihujani manusia ini dengan timbunan harta dan kekayaan.. yang dr pandangan jiwa manusia lain adalah satu kesenangan yang nyata dan indah.. tp disulami dengan masalah dan dugaan yang besarnya tidak berupa... diberikan kekurangan kepada manusia itu.. kurang harta dan rupa.. namun dihulurkan dengan keindahan dr segi kerohanian dan kejiwaan... begitu juga sebaliknya,,, satu pemberian yang berbeza2... keindahan dan kepuasan yang amat jauh samanya.. tp punya realiti yang sama... takda yang senang aje sentiasa..

akhirnya.. aku senyum.... andai kekurangan ini kujadikan kekuatan untuk ku tempuh segala dugaan.. aku yakin.. tuhan menciptakan trek yang paling selesa untuk aku.. cuma... kesedaran iman dan positif diri harus seiring.. usaha harus diganding... jangankan sedar saja.. tp tiada beza dengan yang sebelumnya...

5 comments:

Anonymous said...

i like this..

ain hatikristal said...

i like this entry..
a very good one..:)

::FAIZ FARISH:: said...

Sangat Menyentuh jiwa... aku suka. Allah Maha Adil. Aku Bersyukur....

makdara terdiva said...

kumulatif tu ape ek???

terpening jap..haha..

~M.i.z.D.i.e.L.a~ said...

Ahaha..
Lawak la yuz ni..
rasanya entri ni plg kelakar pe..
ketawa je diela baca.. ;p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...