Tuesday, April 6, 2010

Kemenangan Siti.. Kegilaan Aku



entri ini mungkin akan diertikan sebagai sgt pro siti... tp itu lansung tak memberi aku kesan untuk menulis.. saat aku menaip entri ini, sudah sehari siti dinobatkan artis paling popular di malaysia sepanjang 2009...

alhamdulillah... memang itu yang aku mahukan.. bercerita sedikit tentang malam anugerah itu.. aku tak berpeluang menyaksikannya atau mendengar secara live di hot fm.. kerana komitmen aku di taman budaya sebagai pengacara sebuah pementasan teater... hanya apabila dalam perjalanan balik... pengumuman bintang paling popular mahu diumumkan.. aku berdebar... semacam rasa yang membuak2.. tp taktau apa yang dirasa... ckup gmentar... dan saat raja azura mengatakan ada huruf L dlm nama itu.. aku menjerit.. dan hampir saja aku hilang kawalan pemanduan ku.. ahaha.. begiotu hebat penangan anak lipis ini.... aku rasa mata mula mahu bergenang... kenapa?

aku hidup bersama lagu2 beliau... sejak 1996... menyanyi bersma beliau... membesar bersama beliau... itu yang aku boleh katakan.. aku juga menyokong beliau dalam setiap apa yang dilakukan.. dengan rasional... melihat bagaimana dirinya dihimpit begitu banyak tohmahan.... menelan setiap kejian dalam setiap keputusannya... melihat air mata yang mengalir dalam setiap manis senyuman... merasakan kepayahan dalam setiap kemerduan hayunan suaranya... semua... jd dalam tempoh berbelas tahun ini.. ia bukan sesuatu yang mudah itu aku singkirkan... perasaan ingin melihat dia merangkul anugerah yang pernah digenggamnya sebanyak 6 kali ini...

lantas.. apabila ini dimaklumkan sebagai abp nya yang trakhir... aku mahu melihat dia naik ke atas pentas itu menerima anugerah tertinggi yang dundi oleh peminat seni tanah air ini... dan alhamdulillah.. semua nya tercapai...

kenapa aku begitu taksub?.. tidak.. aku tidak begitu taksub dengan ini.., aku cume salah seorang manusia yang begitu mengagumi bakat dan keperibadian beliau... dari penglihatan aku.. dlam perkembangan seni hiburan serantau.. atau asia.. dia adalah satu satunya artis yang berjaya melebarkan legasinya tanpa perlu usaha yang begitu kuat untuk ke arah itu.. maksud aku.... ya memang benar.. artis taiwan.. artis filipina... banyak yang merentas setiap benua untuk melakar kejayaan.. mengumpul bahtera sokongan... meluaskan empayar.. namun siti.. hanya di malaysia.. dinegara bertuah ini dicurahkan segala yang ada.. dengan penuh rasa kecintaan, kejujuran dan berpegang pada satu pendirian yang sgt sukar diganggu gugat..

setelah itu, segala perhatian dan populariti.. malah boleh aku katakan, kekuasaan memonopoli arus perdana.. bukan di carinya.. namun ia yang datang sendiri kepada biduanita lagenda ini... usahanya cuma sedikit... tidak seperti artis asia lain... harus merakam segala jenis bahasa dalam lagu... harus menyanyikan lagu penyanyi2 antarabnagsa untuk membuat diri dilihat.. dan sebagainya.. namun siti nurhaliza.. hanya usaha di permulaan sedikit ditambah dengan bakat dan personaliti... empayar yang luas itu seperti datang kepadanya... namanya mekar sehingga ke jepun.. menawan indonesia malaysia dan brunei... menggegar singapore... dikenali di filipina hingga ke beberapa negara eropah.. semua itu hanya dimulakan dengan satu langkah di malaysia... itu yang membuat aku kagum...

bayangkan.. jika siti memulakan langkah untuk menakluk industri global sedari awal.. aku rasa sudah lama namanya mekar dalam arus muzik dunia....

kini... pergerakannya seakan di kawal... harus menimbang tara kepentingan rumahtangga dan keluarga... namun impaknya masih terlalu jauh untuk dikejar artis lain... bukan menafikan kehebatan bintang lain.. atau terlalu memuja.. tetapi siapa mampu menafikan aura seorang wanita bernama siti nurhaliza bte taruddin....

kini sebuah legasi telah tercipta.. sebuah lagenda hidup telah ternama.. sebuah kisah terulung telah tertulis... satu sejarah yg utama dalam industri muzik malaysia telah terkesan... ia tak mungkin terpadam.. dan mungkin sangat sukar untuk ditutup oleh artis lain.... jd... ini sepatutnya menjadi satu panduan kepada seluruh penggiat seni yang mahu men jadikan bidang ini sebagai kerja... kesungguhan beliau harus diteladani...

aku?.. masih disini menanti setiap yang terbaik daripadanya.....


11 comments:

flyz said...

yess she DESERVED!!!!mcm ko rasa mcm tu yang aku rasa...hurrrmmm Ct adalah satu-satunya artis yang ada AURA hebat yg tiada pada artis lain..kerna bila dia nk buat persembahan...suma nak berlari tgk...

::FAIZ FARISH:: said...

Dato Siti memang Hebat.

kakakkusiti said...

aku pn kagum ngn kakakku sendiri....

Lazyf... said...

Dato CT deserved to win...

miss oren said...

saya bukanlah peminat fanatik dato' siti..hanya biasa2 saja tapi setelah dato' siti dinobatkan sebagai artis paling popular 2009 saya hanya tersenyum puas..she deserved it..takde artis lain yg dapat menandingi kehebatan dato' siti..very humble n down to earth..syabas dato' siti n fairuz juge..selaku peminat setia dato' siti dari dulu hingga kini

Fairuz Selamat said...

flyz.. yup betol2... mungkin ramai yg bagus dan popular.. tp yug ada aura mcm dia tak de kan... setuju2

Fairuz Selamat said...

farish,,,....

yes she is...

Fairuz Selamat said...

kakakusiti

hhahaah
kite ni adik beradik la ni

Fairuz Selamat said...

lazyf
yeahhh she is...

Fairuz Selamat said...

miss oren..

betol.. itu yang mengangkat beliau ke atas... keperibadiannyaa yang baik..

norakmaMamat said...

terlmbt membace...tp sya sgt stuju...
luv ct..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...