Tuesday, December 15, 2009

FEStKUM 09

Pada tahun ini, satu festival kesenian yang boleh diklasifikasikan sebagai acara besar telah dilansungkan. di bawah naungan majlis kebudayaan universiti semalaysia dan juga disokong oleh kementerian, ia telah selamat dijalankan dengan hak tuan rumah telah diberi kepada universiti kebangsaan malaysia... ia berlansung dari 9-13 dec 09.. dan diberi nama FEStKUM.. aku secara lansung tidak terlibat lansung dengan festival kesenian ini, cume menolong beberapa org kawan yang gigih membawa panji universiti masing2 untuk ditempatkan di aras terbaik.. ye la.. walau berjauhan dan berlainan universiti, namun biler diri sudah diikat dengan kesetiaan dalam persahabatan tu, sokongan tetap padu... ini adalah antara kenangan terindah aku sepanjang acara ini...

aku sebenarnya agak sibuk dengan sesi latihan nasyid yang aku handle.. jd agak sukar membahagi masa untuk menonton kesemua pertandingan dalam festival ini yang dilansungkan di 4 tempat berbeza iaitu, UM, Uitm, UPM dan UKM.. jd hanya beberapa acara yang sempat aku ikuti.. namun masih lagi aku teruja untuk mengetahui apa yang berlaku sepanjang perjalanan...

banyak kenangan yng aku dpt sepanjang berlansung acara ini.. paling manis, aku dpt berkumpul dengan kawan2 makum aku yang aku kenal bertahun dulu... sama2 bertanding dalam acara makum.. ade yang aku jumpe difestival ini sebagai peserta lagi.. ade juga yang dah jd pegawai.. itu yang membuatkan acara ini menarik.. ia seperti majlis pertemuan yang menemukan kami adik2 beradik seni dalam satu festival.. indahnya...

berbalik kepada festval ini sendiri... segalanya berjalan lancar.. semuanya selamat diadakan.. cume bg seorang bekas pelajar yang sangat aktif dengan acara makum ini sendiri sebelum ini, memang terpalit beberapa rasa kecewa melihat kepada keputusan yang telah diumumkan.. cukuplah sekadar digambarkan sebagai keputusan yang tidak sepatutnya.. mungkin juri profesional itu ada penilaiannya sendiri, namun kami sebagai penonton juga boleh menilai mana yang bagus mana yang tidak.. belum lagi ditambah dengan kes penukaran konsep persembahan dari live band ke minus one pada saat akhir oleh penganjur, UKM.. dengan alasan peserta tidak biasa menyanyi dengan live band. dan pada saat akhir peserta tuan rumah sendiri menarik diri.. dan hasil kepada penukaran ini, banyak masalah teknikal berlaku sepanjang pertandingan.. menyedihkan... masalah audio, pemilihan juri.. dan sebagainya

seperti yang diluahkan oleh kawan aku yang juga peserta FESTKUM ini, faizul.(klik nama itu untuk artikel berkenaan masalah sepanjang acara berlansung)... faizul.. apa yang berlaku bukan kehendak kita.. melihat kau semangat untuk memberikan yang terbaik sudah cukup menobatkan kau di takhta tertinggi di mata aku... kita same2 menggegar pentas um.. dan kau masih lagi di kelas yang tersendiri.. apa yang berlaku hanyalah satu tragedi yang menidakkan kebolehan kau yang aku rasa semua org tau.. aku taknak ko sedih2.. kita akan buktikan lepas ni k...

apepun semua telah berlansung dengan aman.. apa yang penting semangat untuk membangunkan kesenian itu sendiri.. aku harap penganjuran tahun depan akn lebih sistematik, dan lebih telus.. penganjur bukan hanya menganjurkan, tapi memberi kepuasan kepada peserta.. kepuasan pulak tak semestinya diberi dengan kemenangan... tp kejujuran... aku harap org atasan yg memegang makum, akan melihat perkara ini sedalamnya... bg meletakkan kesenian universiti malaysia ni berada di satu tahap yang bermaruah...

sebelum aku berundur.. aku sertakan beberapa link yang membicarakan tentang festkum ini.. bukan untuk membangkitkan kemarahan.. cume untuk dijadikan panduan dalam memastikan penganjuran seterusnya mengundang rasa lega..

Akademi Dikir Barat Arjunasukma

[Kemaskini Keputusan] Pertandingan Dikir Barat Antara IPTA Sempena FEStKUM ‘09

KEBENARAN APA YANG BERLAKU DI FESTKUM

TRAGEDI FESTIVAL KEBUDAYAAN UNIVERSITI-UNIVERSITI MALAYSIA (FEStKUM)


jd itu sahaja untuk festkum 09 ni.... seterusnya di bawah ini adalah beberapa keping gambar kenangan yang sempat ku rakamkan... enjoy... martabatkan seni seindah hati...



Kawan Makum Aku... Rizal... rizal.. u did very great that evening... aku tau kau sebenarnya adalah antara pemenang... yg penting sume dah perasan suara hebat kau tu... jumpe lagi nanti tau...



mak ha**m.... nani.. ex-student UTEM.. ehehe pun sahabat makum gak... rindu kat wanita yang mcm tak betol sgt ni.. hahaha.. tak sangka jumpe dia.. ingat dah kawin dah kat sarawak tu.. eheh



kenal jaja ni mase konsert diraja makum gak.. tp tak tegur sgt.. jd agak kenal mse pementasan detik kat pahang.. ehehe penari hebat ni..eheheh


aehhh.. paeee.. ape kamu wat ni... heeheh ni pae.. mase jumpe kat konsert makum dulu, punyalah kekwat.!!!!! ehehhe pun jd rapat dalam pementasan detik... eheheh.. hah.. kalau ade sape2 nak order daging untuk raya haji.. leh order kat dia.. eheheh


mamat ni, daoz razak.. kenal masa kat festkum ini.. kawan kepada kawan aku.. ok la.. memula tu agak poyo nak mati tahap mintak pelempang gak.. tp ok kot.. ex-student ump.. bakal ke uitm katanya


qyum.!!!! pun rakan makum yang agak rapat ngan aku.. cume dia jauh sgt.. kat unimap tu haaaa... kami pernah menggegarkan pentas makum merebut anugerah bonang emas tu.. hahahah... qyum.. ko pun wat gmpak giler ok petang tu.. cume mcm segan2 nak nari je pahal.. huh.!! wei nanti kite jumpe k.. nak karoke byk lgu ngan ko ni


azim.. student ump yang perasan aku mase latihan detik.. tp aku tak perasan dia.. yela dah dia nyorok belakang drum kan.. ahahah.. penari.. mse ni dia wakil untuk tarian india.. bagus gak... nak belaja dr dia.. taa.. taa. taaaaa!!


artis ump.!! heeheheh dia mase mlm ni bawak lagu peberet aku, bisikan hati.. sian dia.. mase ni dia ade ulser mulut.. mcm ne nak nyanyi tu kan.. sabor je la.. apepun harap jumpe lgi.. kite duet terlanjur cinta lak..


perempuan ni fifi, penyanyi uitm.. juara bahagian perempuan nyanyian irama malaysia.. yg lelaki kering ni kawan aku... name dia nadhir.. student ump gak.. dia ni agak sengal2 ubi gak la.. memula tu taknak masuk nyanyi sbb takde mood... sbb konsep tukar... last2 aku ngan roy kene pjuk.. geram tol.. dah kene suap mulut tu pakai terompah baru nak masuk..


ni la kawan aku yg menjadi mangsa nadhir hahaha.. roy.... student utm... dia sebenarnye dipakse oleh aku ngan nadhir gak untuk datang um dlu sebelum dia balik utm.. eheh akhirnya dia datang dengan mengangkut beg2 besar tu.. dian dia... dah la kat um tu dia byk je berjalan... ye la.. nak ersenam kate dia.. ahahah.


eqa rahim. eheheheheh student ump... kenal mase pementasan teater detik... diorang dtg dr pahang ni untuk sapot member2 dalam festival ni.. bagus tol.. eheh nanti insyaallah kite jumpe lgi k.. kt g sinar mesra.. ehehe


syidek.. wahh ko suke aje pegang2 tangan aku kan.!!! ahahah.. sian syidek... jd mangsa tetiber... wei rindu kat looo..!! ahahah.. nanti kite g gambang point k.. oder kfc.. ahaha


yg lelaki ni masih lg qyum dr unimap tu.. yg perempuan tu pun dr unimap gak.. name dia balqis.. dia wakil unimap untuk aacara nyanyian.. bawak lagu ape?.. Balqis gak.. ahahah.. sore dia sedap wooo.. persis siti.. balqis.. biler kite nak duet ni.. lama ku tunggu ni...






dua gmbar ni lak adalah pada malam penutup... eheheh... meriah la kan... mestilah.. dah 19 universiti berkumpul.. mcm2 ragam ade.. kita jumpe lagi tahun depan yaaaa...


10 comments:

Anonymous said...

:'-(

-ssf-

Anonymous said...

http://youtubefestkum.blogspot.com/

skid soil said...

sesungguhnya saya tidak berpuas hati terhadap kenyataan mengenai saya dalam entri ini.maka sy saman kamu dakpoyo!

ps:asal xbg jek pelempang?mmg saje mntak pon.

Anonymous said...

sedih + jeles..

Fairuz Selamat said...

ANONYMOUS...

SSF TU APE... HUHUHUHUH..

btw.. the for the link.. hehehe

Fairuz Selamat said...

skidsoil.... saya tak memberi kamu kebenaran untuk tidak berpuas hati di atas kenyataan syaa.. kerana saya mencaritakan dan menggambarkan tentang sesuatu kenyataan... huhh.. dakpoyo....

alaaahhh.. nyesal nye tak bg.. kang jumpe lg kalau aku lempang jgn bg kenapa ek

skid soil said...

heh..kalu jupe lg..gua xgentar la.dakbaik konon..

Fairuz Selamat said...

heheeh... Lu jgn riak dude... lum kenal gua lagi.. ahahah... lu tak gentar.. gua lg berani... tak poyo konon.. padahal

RiZaL HaShiM said...

thank u very2 much Yus...
hehehe...
nanti free2 kite kuar hang out@karok sama2 yer ramai2...hik3(",)

Fairuz Selamat said...

rizal.. yeah.. ade lg gmbar dlm kamera ku itu.. nanti kite tukar2 k.. eehehe.. ha a ko biler la nak karaoke ngan aku ni.. germ tol laaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...