Tuesday, September 15, 2009

Review Orphan



seperti yang aku maklumkan dalam entri sebelum ini.. aku ade tgok orphan kan.. jd mcm biasa aku suke wat review tentang movie yang aku tengok... so this is the review of orphan.... secara keseluruhannya aku bg 4/5 bintang untuk orphan.. kenape?.. sbb aku rasa aku dapat apa yang cuba disampaikan olrh filem thriller ni... sampai terpusing2 badan aku sbb punye la takut dengan scene2 suspen tu... kire dia berjaya la gak wat aku takut selepas filem the mirror dlu.... terus kepada review


Sinopsis

Mengisahkan sepasang suami isteri yang trauma selepas kematian anak ketiga mereka semasa di dalam kandungan lagi.. dua anak yang ada, salah seorangnya cacat. mereka yang sangat inginkan anak perempuan sungguh terkesan dengan kematian bayi yang di tunggu2 itu. jalan penyelesaian, mereka mencari anak angkat. semasa melawat ke rumah anak angkat itu, mereka sgt tertarik dengan Esther, budak 9 tahun yang sangat matang dalam bicara dan pergerakannya. setelah mengambil keputusan untuk mengambil esther sebagai anak angkat mereka, satu persatu kejadian pelik berlaku. si isteri puas mencari jawapan, namun segalanya tidak dapat dijelaskan kenapa esther berbuat begitu. suaminya juga tidak percaya dengan apa yang di hadapi oleh isterinya.. setelah segala musibah berlaku, akhirnya jawapan terbongkar, esther adalah seorang wanita berumur 33 tahun yang ttidak membesar dan mengalami sindrom mental yang kronik. tp sudah terlambat kerana si suami tidak dapat diselamatkan dr dibunuh oleh wanita kerdil ini.



Sinematografi

cemerlang. mengambil latar zaman moden dengan pemaparan musim sejuk. pada aku efek salji tu memang memberi satu impak yang menyeramkan lagi setiap peristiwa seram yang cuba ditampilkan. namun aspek ini tidak lah terlalu berbagai, kerana kebanyakan babak hanya berlaku di dalam bangunan. iaitu di dalam rumah... hanya bebrapa scene yang ditampilkan di bahagian luar rumah. walaubagaimanapun, warna kusam rumah itu, berjaya di tampilkan baik dalam jalan cerita orphan ini. beberapa shot juga pada aku sgt cemerlang.. aku suka apabila peralihan shot camera dr isteri kepada suami, berlatarkan wajah esther yang sedang tersenyum sinis.. permainan camera yang sgt baik pada perkiraan aku.



lakonan

sangat cemerlang.!!! aku memang rasa 5 watak yang ditampilkan.. suami, isteri, esther, dan dua anak tadi.. memang cukup berkesan.. si isteri membawakan karakter seorang wanita yang runsing, trauma, bermasalah, tp dalam masa yang sama sayangkan anak dan suaminya.. memang berjaya.. si suami pula, semasa dia lebh mempercayakan si esther dr si isteri, menag buat aku rasa nak tumbuk jek dia... lakonan dua kanak2 itu juga sgt cemerlang... dan semestinya, bg watak esther.. aku tertanya2 adakah watak itu memang dilakonkan oleh si kanak2.. kerana... penjiwaan untuk karakter itu bapa aku sangat baik...



lain2..
tak banyak aku nak komen tentang filem ini kerana filem realism begini, hanya ada beberapa aspek je yang aku rasa nak komen. lain2.. aku rasa penggunaan muzik yang berjaya... kerana dengan bantuan muzik tu lah yang wat kaki aku ternaik2... takde la seram sgt, tp muzik tu membantu dengan baik... kosttume, biase jek.. sbb zaman moden kan.. jd mcm apa yang kita tengok jek mcm ni... skrip lak.. pun pada aku ok.. tak banyak nak komen tapi dialog yang keluar dr mulut esther memang baik... kerana setiap ayat yang di bicarakan mesti beruunsurkan sinikal dan punya maksud tersirat.. permainan skrip yang baik pada aku.. menyeimbangkan perjalanan cerita yang normal... selain tu, teknik.. pada aku biasa aje.. tak banyak teknik yang digunakan mungkin kerana filem ini bukan filem fiksyen ke ape kan.. teknik lakonan juga biasa aja.. walaupun cemerlang.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...