Sunday, April 5, 2009

Nyanyian Maut yg hampir membunuh aku..!!!


seawal sem lepas.... kami sume dah decide untuk bawak skrip no exit sebagai persembahan final kami... final projek kami... berlatih punye berlatih.... kami pasrah.. skrip atau naskah absurd itu terlalu berat untuk kami..... kami sudah mencuba hampir sebulan latihan, membuat yg terbaik.. namun skrip itu mengharapkan lbh dr itu... yang mana kami terutamanya aku masih tak mampu untuk memberikannya..... namun kami teruskan latihan apabila masuk ke sem dua ni.. seawal januari kami tetapkan hati untuk mencuba yg terbaik.. kami memilih kak ja dan zehan sebagai pengarah.. dengan harapan mereka mampu membantu kami... namun sekali lagi kami gagal membawa skrip ini dengan baik.. even kami dah mencube beri segala yang kami ade, hasilnya adalah sangat bosan dan terukk.. tertanya2 bagaimanakah harus skrip ini dipentaskan untuk menutup segala kelemahan itu....

pada akhir januari, kami duk berbincang mencari penyelesaian.. lantas kami putuskan kami akan tukar skrip.. dan berbincang dengan penyelia kami, puan ros, kami memilih naskah tewfik al hakim , berjudul nyanyian maut... alhamdulillah, pengarah kami memberi reaksi positif...!!! awal bulan dua, kami memulakan latihan.. seterusnya dengan kakja dan zihan.. alhamdulillah gak sbb latihan dengan naskah ini membuahkan hasil.. kami mula nampak perjalanan persembahan kami... berbanding dengan naskah no exit yang tidak menampakkan sinar walaupun hampir dua bulan berlatih...

bercerita tentang naskah nyanyian maut.. sememangnya aku tidak dapat menahan sebak dan sayu.. satu kerana inilah naskah terakhir yang membenarkan aku berkongsi idea, kenangan dan perhubungan dengan rakan rakan kelas aku... hal ini kerana ini lah persembahan terakhir aku sebelum aku melangkah keluar dr universiti malaya ini.. sedih... sayu.. tak terjangka apa yang aku akan pk kan...

secara jujurnya, aku rasakan naskah ini bukan memihak kepada aku.. aku berlakon dengan sangat teruk dan aku lansung tidak berpuas hati.. tp walaumcm mana pun, persembahan kedua hari tu yang mana kami di nilai, aku berpuas hati dengan apa yang berikan.. walaupun aku yakin aku mampu memberi yang lebih baik drpada itu.....

memegang watak alwan.. sangat memberi cabaran pada aku.. aku menangis, aku tertekan, aku merintih, aku membawa diri dengan harapan aku akan mampu membawa watak ini.. tapi sehingga ke akhirnya aku tau watak itu tak ckup menyerlah di tangan aku... aku ckup tertekan untuk memberikan yang terbaik kerana dua watak lagi pada aku sudah siap tersusun untuk menyerlah.. aku sebagai watak yang tidak banayak boleh aku lakukan, aku memang tertekan.. sehinggakan aku pernah terpk kenapa aku tak buat tesis jek... tapi aku kuatkan hati.. aku yakin ini yang aku pilih, ini gak yang aku akan buat, ini gak yang terbaik untuk aku....


fina dan ila sewaktu latihan..!!!!

zihan, pengarah kami yg sangat memahami aku...!!!


pada 1 dan 2 apriil tempoh hari, berlansungla persembahan nyanyian maut.. pada 1hb, aku terlalu yakin bahawa aku tidak memberi yang terbaik.. bukan persembahan yang aku fikirkan, tetapi kerisauan yang mana telah memberi efek yg buruk pada aku.. dan pada 2 hb pula, aku mencuba yang terbaik.. alhamdulillah.. aku berpuas hati dengan lakonan pada hari kedua.. aku bersyukur.. walau banyak kekurangan... aku tau mereka tidak berpuas hati dengan lakonan aku.. tetapi aku lelah untuk memberi yang terbaik.. itu yang termampu untuk aku berikan... kalau ada yang mengatakan aku tidak mampu berlakon, aku akan buktikan lain hari bahawa aku mampu.. aku bukan budak belasahan yang hanya mengambil lakonan semata2 untuk naik ke atas pentas.. akan aku buktikan aku mampu buat yg terbaik dalam bidang teater ini seperti apa yang aku buat untuk watak jak dalam gejolak..!!!!






left: asakir, alwan natalya, mabrouka dan sumeida...

  1. terima kasih che zihan...
  2. terima kasih kak ja.
  3. terma kasih pak tam dan anas.. our am..!!
  4. tq mira, our production manager..
  5. tq fina dan ila as a acting partner..
  6. tq kekawan yg beri sokongan.....
  7. tq semua pensyarah dan kawan di universiti mlaya. kenangan ini adalah yg terbaik

4 comments:

sayalahfaizul said...

tahniah...

~aku boy~ said...

all da best...u can do it

Anonymous said...

YES BUKTIKAN! TAJLENA

Fairuz Selamat said...

makasih akak ngan boy.. doakan org bejaya ek

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...