Wednesday, January 28, 2009

Boikot KFC ( Kentucky Fairuz Chicken)?

hahahah.. topic yang sangat menarik sekali.... ye la kan setelah beribu nyawa tak berdosa dibunuh mcm tu jek, zalim ar aku kalau aku terus menyokong kepada penyumbangan apa2 bentuk sokongan kepada pihak israel ni.. and lately, kite satu malaysia dah canangkan kempen memboikot barangan israel. dengan niat untuk meng blok ape2 bentuk sumbangan kepada pihak tu.. antaranya ialah memboikot kfc, mcd, starbuck.... and bla bla bla ahhaah...


aku boleh je boiket kebanyakan barangan israel tu.. tp mane leh boikot kfc...!!!!!... tak bleh... mane mampu... mampu ke aku menahan diri aku dr memakan kentucky fairuz chicken.... huhuh.. tp sebenarnye aku try gak tak makan ari tu dua minggu... wooooo gelap duniaku wooo... then td aku terbaca satu artikel kat fs... yang membahagiakan..!!!!..... jd silalah baca artikel ini


Tujuan email ni adalah untuk memberi penjelasan mengenai boikot KFC. banyak orang dah tanya pada saya mengenai KFC.dan ada juga yang sms kata "baik ko berenti keja ngan KFC.ko dok bunuh orang palestin"... .dah banyak sms yang saya dapat...daripada kawan2 sekolah, universiti dan segenap lapisan masyarakat.

Untuk pengetuahuan semua, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik Kulim (M) Bhd. Kulim ini pula adalah anak syarikat Johor Corporation. siapa yang tidak tahu sila cari mengenai johor corporation. oleh itu, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik malaysia. tiada sebarang keuntungan yang diberikan kepada US mahupun Israel. KFC hanya menggunakan nama. KFC malaysia hanya membayar yuran penggunaan nama sahaja.

akan tetapi, setelah KFC menjadi anak syarikat Johor Corporation, pengerusinya sedang berusaha untuk membeli KFC di US. ini adalah usaha yang sangat murni. Tan Sri Ali Hashim adalah pengerusinya yang memang mempunyai idea bisnes yang bernas. selain itu juga, dibawah KFC Holdings (M) Bhd terdapat anak syarikat iaitu :

Pizza Hut
Kedai Ayamas
RasaMas Restaurant
Ayamas Food Corporation Sdn Bhd
Region Food Industries (Sos life)
bakery ( untuk garlic bread & roti2 di KFC)

tenaga kerja untuk semua syarikat ini adalah majoriti melayu islam.oleh itu, bayangkan lah jika masyarakat memboikot KFC apa akan terjadi kepada orang islam malaysia?oleh itu fikir2 kan lah apa yang saya katakan ini. diharap dapat memberi penjelasan kepada sahabat2 dan sesiapa sahaja.sama- sama kita membangunkan ekonomi orang islam.inilah dinamakan Jihad Bisnes.
sekian.

Muhamad Ammar Abdullah
Halal Audit Executive
KFC Holdings (M) Bhd

so untuk korang yang nak memboikot2 ni, kene kaji dulu kot.. bukan ape.. nanti kalau kite main boikot je sebarang, yang kene efect is tokey n pekerja gak. dah la majoriti pekerja contohnye mcm kfc, adalah org melayu.. kan?.. di ingatkan di sini yea... usaha memboikot untuk memberi kesan kepada israel adalah usaha yang murni... aku sokong.. tapi if usaha yang dibuat takde kesan malah memberi impak negative kepada orang2 kite, tak gune gak kan.... heheehe peace..

hentikan pergolakan di bumi anbia.!!!!

p/s: Kak, Kfc Dinner Plate satu... Ayam sume thigh, air no ice....!!!!

(thanks anonymous)

33 comments:

Adinda Atie said...

hahahahha
mesti hepiii gilee kan dgr berita ni?
wkakakakaaaakk

Fairuz Selamat said...

mesti la...

dapat tau je terus rasa hidup ini diberkati
ahahaha

Madkin's Babyy said...

ayam sume tie ?
hahaha ;DD

itu yg aritu fairuz ckp tp yan ta paham eh ?
wakakakaka ;))

Fairuz Selamat said...

ha a.. hahaahah

org kalau makan tak suke yg lain.. sama da tie ngan peha jek..

TE-ARE |MOND|™ said...

hmm...i pun minat kfc gak... gud info, i pun x tau b4 ni... thnx anywy... bleh la mkn kfc lps ni...nyummy!!

AdHaNi said...

xkire kfc malaysia tidak memberi keuntungan apa2 kpd israel@us pon, dhanie ttp akn memboikot kfc dan len2 krn kfc adalah 1 produk/jenama yang telah dibangunkan oleh mereka... lgpon insyaallah dhanie leh hidup tanpa kfc.. wpon teringin tp ttp thn gak..

AdHaNi said...

kfc produk yg telah dibangunkan olh us.. so kirenye sma je. uhuhu kene boikot gakkkkk!!!

Adinda Atie said...

wkakaka btul2..org benci part isi..penat nk mkn..wkakakakak..

Fairuz Selamat said...

hahaahha.. gud respons.... ok mcm ni la... kite akui, kfc adalah brand dr us... dan produk yng kirenye dihasilkan oleh us.. tapi adakah dengan membeli kfc bermakna kita menyokong us?

heheehh.... sudah tentu ia benar pada generalnya... tp apakah pro dan kontra nya.... sbb if kite tak boikot, still keuntungan tu tak bergerak ke us.. tp if kite boikot, yg dapat kesannya adalah situasi pekerjaan dan perniagaan kfc malaysia yang nyatanya diuruskan oleh org islam dan melayu...

tindakan kite memboikot adalah betol, tp adakah ia tidakan yang bijak kerana dengan memboikot kfc, tiada kesan lansung terhadap israel ataupun us, tetapi memberi kesan kepada org kite sebenarnye...

hehehehe

dengan itu, boikot dengan bijakkk.. maksudnye, kite carik jalan lain yang dapat memberi kesan kepada us ataupun israel.. eheeh

Adinda Atie said...

hahahahaah go apai go apai..
yeahhhhhh lepas ni blanje atie..
krn anda bjaya bdebat dgn baik
wkakakaa

Anonymous said...

sure ke bro?
bukan ke dah namanya kfc ni.. apa2 pon.. dia kena kasi duit gak kat KFC punya HQ? lagipun kfc ni francais.. bukan macam secret resepi or mcd yg klu bukak boleh jek atas nama sesapa.. tp kfc bukak kat mana2 pun tetap atas nama kfc juga kan?

tapi.. aku pun suka makan ayam :(

AdHaNi said...

memang la tidak memberi keuntungan kepada mereka... tetapi pada dhanie, ia adalah sbg tanda protes akan produk2 mereka.. yuran drg byr juga kan?? atleast dhanie dpt melakukan sesuatu yg termampu utk memprotes mereka.. biar mrk xpandang pon tindakan memboikot kita tetapi sekurang2 nya dhanie dpt rs lega dpt protes or boikot ape2 produk dr sna. apa guna dhanie menanggis mlihat gmbar2 mangsa2 perang tu kalo dhanie sndiri pn mggunakan produk yg dibangunkan oleh ngr yg dhanie benci.. ttg pekerja2 kfc tu, xdinafikan mereka akn kehilangan kerja tetapi keja len bleh dicari dgn usaha.. terserlah kpd individu utk menilai nya. lain org lain pendapat. xslh yuz nk mkn kfc sbb pd pndapat yuz, boikot kfc tdk mendatang2 ape2 keuntungan kpd mrk dan bkn bermakna kita myokong us kan? .. tp pd dhanie, dhanie boikot bkn krn keuntungan itu shj.. ttp juga faktor lain ( sja bg pndapat. hehe )

NaKuLa_eViL said...

Motif Boikot memboikot? Kalau korang boikot pun, tp PBB dok diam jer, Nothing much yang berlaku dan berubah pun.. So dr boikot menatang2 tuh.. Baik Korang berdoa sambil menadah tangan kepada Ilahi supaya perang segala ni dihentikan dan supaya dosa uols terhapus.. Kelessss!!!

P/S: Jgn lupa menderma utk tabung GAZA..!! Album laku, derma tak nak.. Motip?

Adinda Atie said...

hahaha kak dhanie
atie tabik dgn niat kak dhanie tu..
but if nk boikot drg tu
atie ada gud idea
pls use HP M.MOBILE dlu
baru pk benda2 lain oke
hentikan NOKIA..SONY n everything dr luar tu..
sbb HP tu kita gne tiap2 ari..
if akak dpt tjuk akak gne produk Malaysia..
so baru kite pk yg lain..
byk lg brg dr negara drg kita nk boikot..
tp hp yg mudah tu pon kita still use kan?
campak tong sampah je klu btul2 nk boikot drg..
ape je gne kita boikot..
klu sblum ni benda2 tu dh sebati dgn diri kita..
knp x dari dlu je hentikan smua ni
knp bile ada kes baru nk stop..
klu dh taw benda dr luar..
tayah r support...
lg stu..klu nk boikot sgt..
stop la dgr lagu2 artis drg..
artis negara sdirik pon susah nk carik mkn..
sbuk banggakan artis luar..
tgk atie dh larik dr topik asal..
ahhahhaahaaa

ps : hp m.mobile siap ada waktu solat lg..nokia ada ape?klu btul nk boikot..beli m.mobile dlu oke?ahahah

Anonymous said...

thigh ler..adeke tie. ko nak makan tali leher.. memang betul orang cakap artis melayu not educated. tu pun tatau beza.

Fairuz Selamat said...

alamak anonymous... bukan aku yg tulis ar part tu.. hahaah..

btw thank k...

:-)

AdHaNi said...

mcm mana laa israel tak jadi sombong dan bongkak... sbb org islam sendiri bru soh boikot sbb moral protes pon dah payah nk buat. pk mcm2 benda yg menyulitkan. smpai bila2 pon takkan ada satu tindakan yg boleh membantu palestin. kita boikot sekadar yg termampu dimana ia mudah dan byk pilihan dlu. itupn br sumbangaan kecil yg dapat kita lakukan utk menunjukkan sokongan moral. klo benda kecil macam tu pon kita xmampu lakukan, xtahu la.sbb kita akui kita dh bertahun2 dipengaruhi oleh org yahudi sama ada dari segi media, lagu, wyg, teknologi dan lain-lain. sbb itulah negara islam kena membangunkan benda2 itu sendiri supaya kita dapat berdikari tanpa bergantung kpd us atau yahudi.
contohnya media : kita sekarang mempunyai rangkaian Al-Jazeera dan tidak lagi terpaksa bergantung kpd rangkaian cnn dan bbc yg lbh memihak kpd yahudi.

to atie, klo xsilap akak, sony ericson berasal dari japan dan swedish. manakala nokia pula dari finland. sudah kaji dlu ke?

Fairuz Selamat said...

personaly.. fairuz juga memihak kepada adhani.... fairuz seindiri berada di pehak yang menyokong kepada pemboikotan barangan us dan israel...

tapi apa yang fairuz cuba bangkitkan disini, kenapa kita tak kaji sebaiknya tentang isu pemboikotan ini dan menimbangtarakan apa yang sepatutnya kita lakukan.. maksud fairuz kfc dan mcd adalah produk yg diasaskan us yang SGT POPULER di malaysia. dan ini sebenarrnye yang cuba dibangkitkan. iaitu memboikot dua produk ini keran dua ini lah yang paling senang di fokuskan.

kalau ia memberi impak, yup fairuz akan sokong tindakan itu. tp apa yang fairuz fikirkan, bukankah lebih baik kalau kite boikot yang memberi impak. islam sendiri tidak menggalakkan kite melakukan kerja yang sia2. jd dengan memboikot kfc yg tiada impak lansung kepada us, apa kata kite memboikot barangan seperti barangan elekterik, komputer, kasud, pakian dan sebagainya yang secara lansung memberi impak kepada ekonomi us. ramai menyokong kepada pemboikotan kfc dan mcd kerana ia yang paling mudah kan? tp adakah ia memberi kesan.. itu yang fairuz utarakan..

tanpa mempertikaikan usaha ke arah ini... lansung tidak.. sbb fairuz menyokong sekuatnya, dan membantah sekerasnya penyerangan keatas bumi anbia ini. fairuz sendiri rela lakukan sukarelanya apa yang difikirkan perlu untuk membantu mereka...

beginilah.... pertimbangkan mana yang baik, dan di akhirnya, mari kite semua bersatu.. perdebatan ni pun berlandaskan isu yang sma, dan fokus yang sama, memboikot us dan israel.. mari kite same2 sokong, tanpa sbarang kompromi..

peace

AdHaNi said...

kesimpulannya, boikot dgn bijak dan termampu... terpulang kpd individu utk menilai apa itu bijak dan termampu... masing2 punya pendapat masing2... apa yg lbh penting adalah niat kita itu sama...

Fairuz Selamat said...

yup.. tu la dia.. memboikot dengan bijak... hehehe...

yg penting niat dan keinginan...

thanks adhanie.....

:-)

AdHaNi said...

tetiba lak teringat dgn nickname 'Ayam_Goreng' kat #q-face 6thn yg lpas.. sape kah gerangan tuan punye nick tu ek? haha

Fairuz Selamat said...

seriously... sampai sekarang fairuz tak tau sape empunye nick ayam goreng tu.. seryes... huhu

AdHaNi said...

yela tu huhu

Fairuz Selamat said...

tol.....!!

Anonymous said...

blah la fairuz... dah memang ko tu kaki ayam.. melantak satu dulang pun tak kisah

Anonymous said...

jln2... tetibe terjumpe fairuz di alam

komen sikit... keuntungan KFC tetap akan disalurkan kpd AS !!! walaupun KFC dah dibeli oleh malaysia...

Fairuz Selamat said...

wahh hashimie... mcm kenal jek ayat jalan2 tuh.. aahahaahah...

ok2... usul yang pihank kerajaan bentangkan memang saya persetujui secara konseptualnya.... tiada bantahan di situ...

tp yang fairuz tau la, setelah membaca artikel yg fairuz lampirkan tu, setiap tahun, kfc malaysia hanya membayar francise fees kepada kfc, iaitu kebenaran menggunakan jenama kfc itu sendiri di malaysia. tidak kire samada untung atau tidak...

tp itu yg fairuz tau la...

Anonymous said...

ce wah...
over plak fairuz...
debat da habis da... hehehe

ape pun kfc tetap kfc... sedap di makan hingga mjilat jari hehehe

boikot2 !!!

senang2 pi la jln2 ke akusebuahkisah
hehehe promote blog sendri...

Fairuz Selamat said...

ala... nak debat gak..

hahaah rindu kat suanana tu,,,

ehehehehe

ok3 jap g fairuz masuk page tuh...

jaga la...

saya menyerang seentar lg..!!!

wénkt said...

ayam tight
air no ice

hahahha

u know my style gak
hahaha

Fairuz Selamat said...

hashimie...

mcm nek nak komen kat page hang... huhuhuhu

Anonymous said...

ala... kat akhir setiap artikel kan ade rungan coment, clik kat word, coment

atau pun kat shout mix... komen2 la sikit, ape2 yg patut hehehe

Fairuz Selamat said...

dah click dah.. tp writing box tu tak kuar pon.... or fairuz yg salah click kot.... takpe, nanti fairuz try lg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...