Monday, February 2, 2009

Badan Aku


hhahahah.... aku tak tau nape, tp td aku belek2 majalah, then terbaca satu artikel tentang jenis2 bentuk badan kita... ada tiga jenis semuanya.... iaitu Ectomorph, Mesomorph dan Endomorph. dan aku adalah dalam katagori Ectomorph.. iaitu kurus...

selalu kawan aku ckp, best la fairuz dpt badan mcm ko, makan pelahap mcm bela anak jin pun badan tak naik2.... tp personaly, aku memang tak berapa nak gemar jenis badan aku yang kering kontang ni... aku gemar jnis badan mesomorph.. satu sebabnya, selalu jek aku rasa kalau nak carik baju, susah nak dapat yang betol2 cantik terletak pada badan. kalau panjang dia ok, mesti lebar dia besar.. kalau lebar dia ok lak, mesti panjang dia pendek ke ape... susah3.... nasib baik la zaman sekarang ni ada butik2 yang cipta baju khas untuk aku (maksud aku untuk org2 kurus ar.. ehheeh)

aku suke kalau badan aku berisi sket... sbb banyak jek baju yang masuk aku rasa.. ehheeh.. tak suke la kurus2 ni... dah la nak naikkan otot sikit punye payah... bertahun aku rasa aku kene hadap kan muke aku kat gym tu.. tu pun aku rasa naik seinci dua jek...

huhh.. takpe2.... bebel banyak2 pun tiada berguna kan.. tol tak? hhuhuuhu.. ni kat bawah ni aku senaraikan beberapa description berkenaan jenis bentuk badan aku iaitu ectomorph... mungkin sama ngan korang nye bdan... kalau tak sama seratus% pun mungkin ade sket2.. kan? yang pasti aku tau aku ni katagori entomorph.... iaitu cekeding.... ehheheh

ECTOMORPH...

Anda yang berada dalam katagori ini biasanya bertubuh kurus, mempunyai berat badan yang ringan, sendi yang kecil, dan otot yang kurang berlemak.... selalunya ectomorph mempunyai aggota badan seperti tangan dan kaki yang kurus dan otot yang berserabut. bahagian bahu juga mempunyai kelebaran yang kecill

SIFAT TIPIKAL

- rangka badan dan struktur tukang yang kecil
- bahagian dada yang rata
- bahu yang kecil
- bertubuh kurus
- otot yang kecil
- sukar untuk menambahkan berat badan
- mempunyai kadar metabolisme yang tinggi

BENTUK SENAMAN

tumpukan kepada bahagian otot yang besar dengan menjalani latihan k ecergasan yang agak berat. perlu melakukan lebih banyak pergerakan dan memakan lebih banyak makanan berkalori yang menyihatkan. latihan kecergasan yang heavy atau berat digalakkan untuk semua bahagian otot dan perlu dilakukan secara kerap dan intensif. ini adalah untuk membentuk otot utama badan agar memberi impak tubuh lebih tebal dan berisi.

p/s 1 - kepada roommate aku aish ngan ejin, walaupun aku selalu panggil korang ngan panggilan yang kurang enak, sebenarnye aku akui badan aku yang sebenarnye kurus dan kering sampaikan korang panggil aku cekeding dan "walking playwood"

peace....

10 comments:

biyan said...

fairuz post la entry pasal sume jenis bentuk bdn . sebab na tau gak bentuk senaman tuk bdn cm kitorg enn .

;DD

Fairuz Selamat said...

okies.. nanti fairuz masukkan yg jenis2 lain tu...

wah3... semangat tol.. mementang nak kurus.. takpe3 fairuz sokong

biyan said...

ahha , tau takpe .

KAMI menanti entry itu .
hahaha ;DD

Fairuz Selamat said...

ok... fairuz akan membantu yg termampu.. eheheheh

biyan said...

cunn ;DD

Miss Atie said...

errrrrrrrr ahahahahaha
tett tuttt tetttt
lain org soh update
lain yg dia update
agak ampes..
ahahhaaa

~~Ms.LuVLyHoNeY~~ said...

erm kurus ek fairuz ni...erm apapun selalu la pegi gym bg naik sket br nmpk tough...muka dah sweet..

Fairuz Selamat said...

hahaah.. tu la.. mkaan bagai nak rak.. tp keding gak.... pernah gak la g gym... tp sekarang tk dpt ar... bz bnget

antzgirl said...

elok la..kalau badan tu besar sket.. baru padan ngan diriku ini...heheheh...

Fairuz Selamat said...

wahai antzgurl..
apa maksud mu itu,.,,
ahahahahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...