Saturday, July 25, 2009

Aku Kagum Dengan Indonesia

Yup.. dalam aspek ini memang dari dahulu, kalau aku terlibat dalam mane2 talk.. aku akan jdkan ia sebagai satu contoh terbaik.. aspek yang aku maksudkan ialah, seni.. dalam aspek ini aku memang kagum dengan negara jiran kita, Indonesia.. kenapa?.. kerna mereka tak pernah malu untuk menyajikan keindahan budaya warisan mereka ke mata dunia... berbeza dengan negara lain yang berlumba2 mahu menjadi pengikut budaya barat... Indonesia terus utuh membangunkan budaya warisan mereka agar kukuh di mata dunia... kenapa aku berbucara tentang perkara ini?...

entah lah...

miss indonesia 2009..... satu acara yang internasional... mendapat liputan agak meluas... lihat bagaimana setting pentasnya... di bahagian tengah, replika wayang kulit. dan dikiri kanan pentas di letakkan stupa seperti di candi...

Anugerah Planet Muzik 2009.. satu lagi acara antarabangsa yang melibatkan negara2 serantau kita ni.. besar kan.. sedangkan untuk 8tahun sebelum ini, semua pengisian di isi dengan unsur2 moden dan barat.. lihat bagaimana indonesia punya pendekatan.. set pentas merupakan inspirasi dari gujerat. bangunan agama masyarakat kuno. persembahan pembukaan merupakan wayang purwa (atau wayang wong ya?).. sangat indah..

ini antara dua contoh terbaik yang aku berikan.. bukan apa.. aku rasa kita di malaysia ada banyak warisan budaya yang sama indahnya... jadi aku terfikir, sejauh mana patriotiknya kita dalam konteks memartabatkan budaya kita sendiri...

4 comments:

NoraJoey said...

kat mana silapnye ek??
klu ikutkan kat mesia ni lg bnyak budaya..so patutnye lg banyak bende unik n menarik yg leh kita tonjolkan...hurm...*berfikir sejenak*

Fairuz Selamat said...

tu la dia.. kata kunci dia kan... mentaliti masyarakat kite.. ni lah antra akibat drpada lambakan ideologi luar... dr segi pembangunan kesan dia positif.. dr kesan patriotisme.. hurmmmmm

Anonymous said...

set Pentas diorg Hebat sebab barang kat sne murah...
kat malaysia n singapore barang mahal...
sy g sne pn bwk rm1000 dah ckup..xyah tukar rp pn Duit RM kita diorg berebut nk...
sebab tu rmai artis wat video clip kat sane...

Fairuz Selamat said...

owhh kalau pasal kos memang begitu.. sbb tu ramai artis wat rakaman n shooting sane.. tp untuk konteks ini, tak juga.. sbb yang fairuz cuba maksudkan bukan kebesaran set.. tp nilai yg diorang gunakan utnuk bngunkan set

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...