Saturday, June 13, 2009

Secebis Sedar Iman


seminggu dua ni aku tak buat banyak keje pun... duk umah mcm biasa... cume ade aku berulang alik ke UM untuk uruskan beberapa perkara. tapi bukan itu yang aku nak coretkan disini.. seminggu dua ini juga aku ada menonton beberapa drama di astro yang mana memberi impak yang sgt besar kepada mental aku... satu berjudul suara dari kubur jika aku tak silap, dan satu lagi berjudul tanah kubur. kedua dua drama ini mengisahkan tentang tema keislaman.. tentang seteguh mana keimanan kita bila berhadapan dengan nafsu dunia. kedua dua nya memaparkan persoalan yang sama. iaitu apabila manusia telah kaya, kita selalunya akan lalai dan lupa tuntukan ilahi...

untuk suara dari kubur... mengisahkan sebuah family... hidup dalam kemewahan.. sehingga lupa norma2 sebagai manusia dan umat islam.. sehinggalah dosa menjadi normal buat mereka. dan apabila salah seorang anak mereka mati dibunuh kerna merogol wanita, perkara ini menghantui isterinya orang kaya ini apabila kerap mendengar suara dari kubur. dan roh anak mereka yang mati itu kerap datang mengganggu mereka sekeluarga. dengan desakan ini, mereka perlahan2 mempelajari agama dengan mendalam.. sehinggalah mereka sedar selama ini mereka hidup berlandaskan jalan syaitan.... sangat indah...

tanah kubur... juga memaparkan konsep yang sama. sepasang suami isteri.. sibuk mencari kewangan... di mata masyarakat mereka adalah jutawan pemurah kerna kerap menderma.. tp sebenarnya mereka menderma untuk mendapatkan pulangan yang berlipat ganda... malah mereka juga membeli title haji.. hanya untuk mendapatkan persepsi positif dr masyarakat.. di akhirnya.. si suami meninggal.. semua duit hilang, kawan entah kemana, anak yang dihantar belajar ke liar negara tidak lansung mengambil berat walaupun si ayah sudah meninggal.. desakan seperti ini lah yang mengajar si isteri untuk mendalami agama yang sudah di tinggalkan bertahun2....


sangat indah bukan... kekadang drama drama berunsurkan kerohanian seperti ini sememang nya bagus.. apatah lagi dengan persoalan yang dipaparkan benar2 berlaku di sekeliling kita... menyingkap tema dan mesej yang cuba disampaikan, seperti memberi satu kesedaran untuk aku... entah berapa banyak dosa yang aku dah buat.. entah berapa banyak slaah yang aku tak sedar.. entah berapa besar dosa aku pada mak ayah aku.... masyaallah....

lantas.. aku duduk termenung... benar.. segala keindahan didunia ni.. rupa paras yang menarik.. duit yang bertimbun2, pangkat yang tinggi melangit.. hanyalah pinjaman yang takkan kekal.... menyelusuri jalan yang diberikan tuhan kepada kita ni, isilah dengan izin dari- NYA... harta itu sebanyak mana kita carik, sebanyak itu juga lah kita akan rasa tak cukup... bersyukur dengan apa yang ada.. berusaha untuk mengubah kemampuan kita... namun DIA yang memberi janganlah kita lupakan....

insyallah...

16 comments:

Aainaa Khairunnisa said...

aainaa tgk 2-2 citer ni....yg suara dari kubur tu jasmin hamid berlakon kan...anak dier yg mati tu gambit....

citer tanah kubur tu azean irdawati berlakon...mmg sedih dan menginsafkan...

Fairuz Selamat said...

betol ainaa... memang menginsafkan.. termenung jap org tgok tau

Aainaa Khairunnisa said...

tapi menyedihkan masa anak dier tak tau nak baca yasin pun....hanya penuh ngan ilmu dunia semata-mata...nasib ader org gaji dier yg tolong.....

Anonymous said...

pas tgk terus pk yg kt xsedia nk mati lg. dosa terlalu bnyk

Fairuz Selamat said...

betol3.... memang menyedihkan.. biler ank dia tak tau nak baca yasin.. taknak belajar luar negara.!!!!

Fairuz Selamat said...

betol... banyak sgt dosa kite yang tak terampun lg kan

Fairuz Selamat said...

betol... banyak sgt dosa kite yang tak terampun lg kan

Aainaa Khairunnisa said...

apsal taknak blaja luar negara plak? kalo iman n pegangan kuat...insyaAllah......=)

ain hatikristal said...

manusia sekarang memang cepat lalai..
mudah2an ade kesedaran utk berubah menjadi lebih baik,aminnnnn...

Fairuz Selamat said...

tajpe la ainaa.. kat msia pun byk bnda best... nanti dah banyk duit leh g obesi ehehehe

Fairuz Selamat said...

betol tu ain... dah banyak duit.... senang lalai.. atkut kan

Aainaa Khairunnisa said...

hehehee...nak ikut.........;p

Fairuz Selamat said...

ikut bawakkan beg leh?

Aainaa Khairunnisa said...

bawakan beg? boleh aainaa bawakan beg sendiri...;p

antzgirl said...

betul2..

Fairuz Selamat said...

hehehe..
su ni..
betol jek la...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...