Tuesday, June 21, 2011

Melayu Dan Arak Tu HALAL?




Pertama sekali.. aku nak habaq mai kat hangpa semua.. post ini tidak merujuk kepada mana2 individu atau golongan.. atau jauh sekali menanamkam view yg negatif kat golongan Ber arak ni... ni just pandangan atau pun lebih tepat persoalan peribadi aku....

i went to this club couple weeks ago.. aku pegi sbb ada singing competition yang 3 org kawan aku masuk... jd kira nak support la.. i dont even know yang tmpat tu adalah club.. sb aku tak pagi cluc.. kecuali planet hollywood dlu.. sb ade show haahhah.... jadi dalam club tu aku ingat satu club biasa.. yg ada byk bangsa.... tp makin lama aku kat sana.. baru aku perasan. 87% adalah MELAYU... dan wine, arak, taquila, chivas, martel.. (name aku tembak jek tu.. betol kan ejaan dia).. menjadi minuman rutin kat sana... aku bukan jakun atau tak biasa dgn pemandangan ni.. tp biler aku dikerumuni MELAYU... yg SEMUA (kecuali aku ngan kawan aku) dok teguk mcm minum pulpylicious... aku rasa janggal jak sekejap... huuu

dan yang paling janggal aku tgok.. ada satu couple ni.. i should call then grandpa and grandma... sb umur dorang mmng mcm nenek atok aku... dorang dtg.. or berada kat club tu.. dengan seorang kanak2 dalam linkungan 12 tahun aku rasa... dok semeja.. dengan segala minuman2 itu... aku rasa sebak giler beb!.. serious..... entah la.... aku tgok kiri kanan sume slamber jek.. buat game atas stage... hadiahnya martel ke chivas ke sume tu...

Aku?.. aku tak sentuh pun even cawan or gelas dia kat situ.. apatah lagi minum!

btw... apa pandangan korang ye... mcm aku.. aku tak pandang negatif SGT pun dgn bnda mcm ni.. sb dalam zaman serba canggih sekrang ni.. mcm2 bnda leh jadi.. dan dah takde yang mustahil kan?... sbb nye.. aku selalu fikir kita ada jalan dan ruang kita sendiri untuk memilih. tp dalam hal ni.. taktau la.. ye la.. kalau kite tengok barat... arak segala ni mcm air sirap je kat malaysia.. jadi dorang tak anggap ia satu kesalahan... mcm kita dibesarkan dengan adat timur dan juga agama islam yang jelas melarang pengambilan air air itu... jadi tu yang sbb aku janggal sket...

entah ek... sb sekarang ni makin meluas aku baca kat fb org yang ckp " aku lahir kat dunia ni sorang... jadi biar lah aku pilih agama mana aku nak,, cara hdup mcm mane yg aku nak ".. seram la.... aku nak kata org mcm ni tak de agama pun tak tau nak ckp.. sb skrang ni cara hdup dah mcm2 ada... jd bila mereka memilih untuk memilih cara hidup barat tu.. kita boleh nasihat tp apa je yg boleh kita buat kan?.. aku tak kesah dilabel konservatif atau kuno.. sb mungkin (sedikit) konservatif dan kuno tu memang amalan hdup yang mak ayah aku trapkan dan now aku dengan kewarasan sendiri memilih untuk kekal dengan cara hdup itu...

korang macam mane?


8 comments:

neeza said...

FS: Ekceli, kite tak kn jadi TAK MODEN kalau tak minum arak tu. MODEN KE KUNO Ke bukan terletak pada AIR KENCING Syaitan nirrojim tuh.
Kite berpegang balik pada AKAR ILMU AGAMA kite.
Jgn hanya ISLAM pada I/C, TP amalan HIDUP mcm orang KAFIR.

neeza said...

FS: Ekceli, kite tak kn jadi TAK MODEN kalau tak minum arak tu. MODEN KE KUNO Ke bukan terletak pada AIR KENCING Syaitan nirrojim tuh.
Kite berpegang balik pada AKAR ILMU AGAMA kite.
Jgn hanya ISLAM pada I/C, TP amalan HIDUP mcm orang KAFIR.

Jayim said...

isu ni memang sensitive. kata orang. sama macam isu pakaian. tudung, cara hidup dan sebagainya.

kalaupun tak malu dengan manusia, setidak2nya, malulah dengan DIA. hidup atas nama DUNIA, maka dunialah yang kita dapat.

islam tak pernah larang kita untuk menikmati hidup. tapi ada batas yang telah disediakan. ada sebab kenapa manusia mencipta peraturan dan undang2. takkan ALLAH buat peraturan dan undang2 tanpa sebab. sebab utama, untuk kita jugak.

kita tak ikut, ALLAH tak rugi apa. kita yang rugi.

islam itu datang dalam keadaan dagang. kembalinya juga nanti dalam keadaan dagang. dan beruntunglah sesiapa yang berada dalam keadaan dagang. dagang=ganjil.

semua nak ikut barat, sebab semua takutkan 'keganjilan'. akhirnya? masalah sosial depan mata, jangan salahkan orang lain. tepuk dada tanya iman. :)

ps: doakan semoga semua orang islam mampu berfikir lebih jauh. bukan sahaja untuk masa depan di dunia, tapi juga hidup yang lebih kekal abadi yang ketibaannya adalah PASTI. :)

[nice entry! mampu buat orang berfikir.] ;)

Asrul said...

Aku bersyukur sbb walaupon ko jd artis ko tetap Fairuz yg aku kenal dulu. Alhamdulillah.

DeQWa said...

da terang lagi bersuluh kan,arak itu haram dalam agama,so masing2 kena pandai la pilih yg mana baik buruk..

::FAIZ FARISH:: said...

ntah apa nak jd kan? aku takut sgt nak sentuh bnda tu, apetah lg minum....

Ain Hatikristal said...

terbaca kat satu artikel tu..malaysia so-called muslim country consume alcohol antara paling banyak di dunia..terkejut baca,mcm tak percaya pon ade..

ade gak kenalan yang minum arak nie,tapi tak boleh ditegur..habis dia buat muka menyampah kat kita..tah laa,kdg2 terpikir gak,org KL mmmg minum arak tu mcm pepsi ke ?? hmmmm..

waves said...

Islam mgharamkan arak coz dia bawak byk keburukan than kebaikan.dalil2 ade dalm kitab suci alQuran.buktinya jelas terbentng depan mata.mabuk,pukul anak isteri.mabuk,sebabkn kemalgn.byk yg buruk.yg baik,panaskn badan??hilgkan stress??sementara je semua tu.fitrah kita sbagai mnusia tetap kembali pada DIA.so,Fairuz Selamat jagalah diri.elakkn ke tmpt2 tu lg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...