Sunday, September 5, 2010

Antara Iklan Raya PEtronas, TV3, dan PKNS



video
iklan rasa tv3.. ckup meriah suasananya.. ckup cantik grafiknya.. namun penggunaan unsur2 seperti santa menggambarkan krismas menjadi isu besar kepada yang menonton... hilang keindahan aidilfitri.. ade yang mengatakan ini agenda... apa pendapat anda?


video
iklan yang ckup shahdu... dr PKNS.. plot yang perlahan bermain dengan emosi.. pengambaran yang ckup simbolik.. si ayah ibu sangka si anak sudah lupa, tapi sebenarnya ada hadiah bermakna yang menanti mereka...


video
ini pula iklan terbaru PETRONAS... sudah saban tahun menggunakan idea hebat allahyarhamah yasmin... sekrang muncul dengan yg terbaru.. sedikit klasik dengan menggunakan konsep filem2 pramlee...

ANDA NILAIKAN MANA TERBAIK..??

PILIHAN SAYA....? : PKNS

10 comments:

::FAIZ FARISH:: said...

PKNS make me sad... huhuh i like it....i can feel it...

Judiene said...

PKNS best
hehe

~M.i.z.D.i.e.L.a~ said...

yeap. me too.
iklan pkns amat menyentuh jiwa :(

diyadeary said...

Petronas!

Hari raya sepatutnya menjadi hari raya yang mengembirakan... :)

Sheeq ♂ ♀ said...

tv3?totally out..ada unsur2 menghina islam secara halus..
pkns?terbaek..totally agree wif u..
petronas?hambar..ilang keunikan dan mesej yang allayarhamah sering selitkan..

Fairuz Selamat said...

sebenarnye 3 3 ade kelebihan dan kekurangn masing.. tv3 tu memang gempak dan meriah. ade unsur2 perpaduan kat situ.. tp penggunaan elemen santa tu dan krismas memang agak melampau.. pkns tu.. plot menarik.. slow tp emosi kuat.. msg pun kuat.. tp agak kurang logik aklau anak dia ckp tak sempat nak berkabar berita dengan mak ayah sbb semata2 nak buat umah tu.. pindh umah pun tak bgtau mak ayah?... kene selitkan sedikit unsur2 lupa daratan ke mcm ne... yang petronas... msg terlalu ringkas dan biasa... dan iklan pajang tu mcm takde pengisian yang kuat... tak ckup pengertian lebaran,,,,

Afzainizam said...

★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°
--==--Salam Aidilfitri---==--
--=== Maaf Zahir & Batin ===--
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°
★°°•.★°°•.★°°•.★°°•.★°
buat pembaca blog kami
http://firestartingautomobil.blogspot.com
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
HA..BACA PANTUN NI DENGAN NADA DAN INTONASI YANG BETUL....

kelantan...
Make ikke cicoh budu
Jange lupo tamboh satar
kelik rayo taksir laju
Nanti rayo dale sepita

Terengganu...
Makang ubi jamang jepong
Makang kepok cicah cuke
Bulang pose mung bengong
Bulang raye mung gile

Pahang...
Sepadan Pahang singgah berbuko
Nasi dagang ikan patin
Jange mu masam muko
Raya makan rendang sadin

Johor...
Cegitu cegini awak suke
Awak suke kite cerie
Esok luse hari raye
Sama-sama bersuke rie

Melaka...
Hawau kau berak merate
Kaki bengkak ulau patok
Kalu balik naik kerete
Jangan pandu kalau ngantok

N. Sembilan...
Masak lomak cili api
Campo dongan daun turi
Hari rayo kolumpo sopi
Tinggal penyamun dongan pencuri
org kolumpo jgn kocik ati!!)

Selangor/K.Lumpur...
Wa cakap lu wa tak tau
Tapi wa tipu sama lu
Raya jangan buat tak tau
Angpau ada bagi gua dulu

Perak...
Gulei tempoyak ikan mayong
Deroyan busok tebok tupei
Pandu hemat ingat kampong
Ase(Asal) teman selamat sampei

Kedah...
Aloq Staq terketaq-ketaq
Lapaq perut makan pau
Macam mana tak ketaq
Kena paksa bagi angpau

Penang...
Nasi kandaq kedai mamak
Anak mami juai pesemboq
Lepaih raya jgn dok triak
Kalu ceti mai kot dapoq

Perlis...
Padangbesaq kecik aja
Tempat siamlalu lalang
Hari raya kita berbelanja
Jangan sampai menambah utang

Kesempatan ini memohon maaf atas lama tak ziarah blog anda..

Joommmm balik kampung berhati-hatilah ketika dalam perjalanan pulang berhari raya ye....

eeeemmmm mmg betul PKNS mmg the best

cik paro said...

betul tu..
ade kelebihan dan kekurangannya..

Fairuz Selamat said...

cik paro.. kan3... setiap tu ade kelebihan gak.. apepun tindakan tv3 tarik balik.. emmang bagus laaa

skid soil said...

just to share

http://amirul-arif.blogspot.com/2010/09/hoi-tv3-tarik-balik-iklan-raya-2010.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...