Sunday, May 16, 2010

Bukan Senang Jadi Cikgu..!!

ini bukan gambar seorang guru... hha

ni last minit entri namanya.. balik audition tun mahathir the musical, singgah beli nasi ayam.. agak sedap.. ku lahap sampai abis.. baring2 terus melayang.... membuta... bangun2 dah pkul 5 lbh.. uhuhh.. lantak la.. dah la takde org kat umah.... uhuhh.... then tetibe rasa nak tulis sesuatu tentang guru.. yela sempena menyambut hari guru hari ni kan.... 16 mei 2020...

ok.. aku ni bukan seorang yang suke dengan kerjaya sebagai seorang guru.. aku tak nafikan aku suke mengajar.... sbb tu kat um byk bnda seni aku nak ngajar.. tp biler di fokuskan lagi konteks mengajar tu.. mcm mengaja di sekolah... yup.. bukan sesuatu yang aku suke.. (tp aku nak.!!!).. entah ek.. mungkin tuntutan masa yg melampau kot... hehehehe... apepun.. pada aku kerjaya sbg seorang guru bukan satu kerja mudah... aku sendiri punya kakak yang merupakan seorang guru.. baru sahaja dinaikkan pangkat menjadi pengajar di matrikulasi pontian johor.. jd aku nampak mcm ne kerja sebagai seorang guru punye komitmen...

even kakak, RAFISAH SELAMAT, pun tak galakkan aku jadi cikgu.. uhuhuhu.. kenapa?.. tak tahu.. dia ckp kerjaya sebagai seorang guru sekarang sgt mencabar... sementelah jasa dan sumbangan seorang guru semakin kurang dipandang penting oleh masyarakat oleh kerana kemajuan teknologi yang seakan menyaingi tugas2 cikgu.... sbb tu akak aku ckp.. jd cikgu sekarang mencabar... tugas sebagai seorang pendidik semacam memerlukan satu tekanan seperti menjadi perdana menteri... entah la.. tp betol gak.. sekarang ni kalau aku g memane2 senang sgt nak jumpe budak2 yang tak sekolah.. yang behenti belaja awal2.. alasan.. sekarang mane2 pun boleh belaja.. internet ade... search aje.... boleh terima?...

sekarang ni... salah sket je pada guru.. kene cubit sket je pelajar.. abis.. kecoh satu negara... saman menyaman.. huuuu... sepertinye tugas seorang guru telah di perlekehkan.. aku tak nafikan.. ade gak segelintir guru yang tak melihat betapa pentingnye tugas mereka ni... ye la... main ngajar je.. tp tak bimbing.. tp masih ramai juga atau kebanyakan guru sedar bahawa mereka adalah satu fasa penting dalam menjenamakan semula belia2 negara satu masa nanti.. tp konteks ini tak dilihat oleh kebanyakan org.. kekadang aku rasa tak salah kalau setakat merotan atau menghukum sedikit pelajar.. sbb aku yakin.. takde sebb lain kecuali pelajar yang nakal dan cikgu juga mahukan pelajar yg dihukum itu menjadi seorang pelajar yang baik...

jd sempena hari guru ni.. aku mengharapkan satu anjakan paradigma dr segenap pihak untuk melestarikan bidang perguruan ini.. menjadi satu level terbaik dalam mencipta belia dan pemimpin negara yang berkualiti.. Pertama.. pihak perguruan guru kene cuba bangkit... jadi satu komuniti yang akan memberi ilmu terbaik kepada masyarakat... bangkit melawan segala tanggapan negatif yang di tanam tentang arena ini dan terus memberi satu input yang bole menjana kecemerlangan kepada negara dan kehidupan pelajar itu sendiri.. bg pihak masyarakat, satu kepercayaan yang tinggi pula harus diberikan... harus mereka percaya betapa penting nya guru2 ini untuk mengaja anak2 mereka.. lain sbenarnya penerimaan kalau anak dihantar ke sekolah pesendirian ke sume tu.. belaja di sekolah biasa lg memberi ruang belajar tentang hidup yg lebih baik.... ini semua bukan apa.. bg melahirkan insan yang berkualiti.. aku semakin sakit melihat saban hari2 ada sahaja berita yang menceritakan betapa ramai nye belia2 di malaysia yang tak dpt peluang pendidikan yang baik dan membesar sebagai orang yang mendatangkan masalah......


Selamat Hari Guru Kepada Guru2 Di Sekolah Kebangsaan Bukit Soga, Dan Sekolah Menengah Kebangsan Munshi Sulaiman...


7 comments:

zaffirazaini said...

pergh!! luv it!!! send my regards to ur sis... hehe..

zaffirazaini said...

perggh!!! luv it... send my regards to ur sis ya?? hehe...

iyllienaz said...

hmm..harap-harap dpt la u involve tun mahathir the musical..i cant wait to watch it..wajib tengok..hehe

idasm said...

dulu masa kak ida form 1, minat nak jd guru. tp bila masuk form 5, tetiba minat akaun pulak. bila masuk matrik, beralih pulak ke bidang IT. sekali masuk degree terus buat business.. hahaha... haru betul!!!

selamat hari guru!!! besar jasa seorang guru ni kan! kim salam kat sister ye..

Fairuz Selamat said...

zaff..
hehe mementang dia cikgu
suke la tu
ook i will

Fairuz Selamat said...

illienaz
heheeh
i dpt kot
bulan 7 start lthan
apeapehal
i update kat blog ek
tq

Fairuz Selamat said...

kak ida..
sbb tu la akak ni multi talent
sume nye akak belaja
lg bgus mcm tu..

ok nanti saya kimsalam kat dia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...