Wednesday, July 22, 2009

Review APM09



Kurang memuaskan. Itulah apa yang terpacul dari mulutku selesai sahaja Anugerah Planet Muzik 2009 yang dijalankan di Jakarta, Indonesia. Saban tahun dianjurkan di Singapura dan pernah dianjurkan di Malaysia, aku merasakan ini adalah antara penganjuran APM paling kurang memuaskan. Maaf aku hulurkan terlebih dahulu, tetapi sebagai pengikut setia APM sejak 2001, aku memang sangat menantikan APM09 kali ini. Teringin aku melihat kerja-kerja warga Indonesia yang aku rasa sudah mempamerkan kerja hebat mereka dalam arena musik serantau. tapi sayang apa yang diharapkan jauh sekali dari pandangan. Ingin diingatkan, diatas nama seni, aku lansung tidak mendiskriminasikan komentar ini. Ia ikhlas dari seorang yang setia dengan APM untuk 9tahun ini.

Segala yang berjalan seperti tidak kena. Ada sahaja yang menggangu pandangan mata dan halwa telinga. Tidak lagi diambil kira kemenangan yang sangat mengejutkan. Apepun ada juga beberapa aspek yang aku puji. Jadi kita terus kepada komen aku terhadap APM09.



SETTING PENTAS

Agak cantik. Aku suka dengan elemen planet-planet yang bergantung tu. Kombinasi warna yang sangat menarik. Back setting yang menyelitkan unsur-unsur gujerat, juga idea yang menarik. Tetapi kenapa penggunaannya sangat minima?. Oleh kerana setnya yang begitu besar, ia sebenarnya membuat ruang pentas kelihatan kecil dan sempit. Jadi apabila ia kurang digunakan, seperti tidak praktikal. Ruang pentas itu sendiri sebenarnya sudah membunuh elemen "Teater" di situ. Apabila ada artis membuat persembahan, pendangan terhadap artis dan ruang pentas tak menarik. Tiada pengkhususan. Dari pengamatan aku, ruang pentas itu agak panjang ke belakang. Jadi kalau set itu di tarik sedikit ke belakang atau di kompakkan panjangnya, ruang di hadapan pentas itu akan menjadi lebih luas.

TATACAHAYA

Satu-satunya aspek yang aku puas hati untuk APM09 ini. Penggunaan warna yang sangat menarik. Bersatu dengan warna set dan prop. menarik. Menjadikan ruang dewan kelihatan sangat mewah. Cuma aku rasa perlu ada follow spot untuk pemenang. Kerana tiada elemen kejutan dalam aspek tatacahaya lansung apabila diumumkan pemenang. Lagi satu, samada aku yang silap atau apa, tp tada smoke machine ke. sbb lighting direct mcm tu. Takde effect lansung.

MUZIK DAN AUDIO

Kurang memuaskan. Paling ketara apabila Siti Nurhaliza membuat persembahan. Lansung sukar untuk mendengar nyanyian Siti. Audio tak membangkitkan kehangatan APM09. Tiada elemen memberansangkan lansung dalam susunan muziknya. Perjalanan muzik kedengaran hambar sepanjang acara. Audio juga kedengaran tidak stereo. Di corong TV memang audionya sangat kering. Riverb tiada lansung. Entah samada pendengaran di kaca tv atau bagaimana, tetapi memang kurang memberangsangkan. Music performance pun mcm kurang ummph.

PROTOKOL

Juga kurang memuaskan. Apa relevannya apabila setiap kali sesuatu anugerah ingin disampaikan, begitu ramai orang di atas pentas?. Cukuplah penyampai seorang dua dan maskot itu. Sudah mencukupi. Apabila sudah terlalu ramai, artis yang ke pentas seperti tiada hala tuju. Paling ketara semasa pengumuman lagu paling popular dan artis paling popular setiap negara. Lihat saat Siti ke pentas untuk anugerah artis paling popular Malaysia, tidak ada apa-apa yang berlaku di atas pentas. Penyampai membaca nota, dan Siti seperti terbiar dan tidak tahu mahu buat apa. Lagi satu, Pengacara utama APM09, Yang bertiga itu, bukankah sepatutnya menjadi tunggak utama APM09?. Tetapi kemunculan mereka yang diingati hanya pada jam 9.15 dan 11.30. Wajar? Anggota slank tak pakai baju, dan melondehkan seluar. Wajar? Ucapan Arman Gigi yang menyebut tentang media Malaysia di dalam satu majlis yang melihat "pertembungan" 3 negara. Wajar? Susunan anugerah juga seperti ada yang tak kena. Entah kenapa, seperti tiada elemen "exciting" setiap kali pemenang diumumkan, walaupun anugerah utama.

PERSEMBAHAN

Menyedihkan. Ini acara 3 negara. Artis ada beribu. Kenapa harus di undang artis yang sama untuk membuat dua persembahan?. Persembahan ST12 berulang. Adakah kekurangan artis. Kemana Rossa? Kemana Judika?. Kemana Vivi Aldiano?. atau J-Rocks?.. Faizal Tahir juga berulang, Kemana Bob? Atau mungkin Hattan?. Walaubagaimanapun, aku tidak menafikan persembahan banyak yang boleh dibanggakan. Untuk persembahan aku bg kredit kepada persembahan Afgan, Siti dan Faizal tahir. Walaubagaimanapun, positifnya di sini, kita dapat mengenali artis Indonesia yang lainnya selain dari Kris Dayanti, Rossa, Kerispatih, Ungu, Dan Afgan yang sudah cukup sinonim di Singapura dan Malaysia.

PEMENANG

Aku tidak mau komen tantang anugerah popular. Kerana ia adalah berdasarkan undian. Tp bagi anugerah terbaik, bukankah sepatutnya memberikan yang terbaik. Bunga untuk artis wanita terbaik?. Aizat mengalahkan Afgan untuk artis baru terbaik, tetapi Afgan menggondol artis lelaki terbaik?. Ayu artis baru wanita terbaik?. Dan beberapa lagi anugerah yang aku rasa sangat pelik dengan pemenangnya. Dua katagori artis baru terbaik, Malaysia dpt. Dua katagori artis terbaik, Indonesia dapat.. ?? Apepun, Juri Terbaik sudah menentukannya. Jadi itulah dia.

PENONTON

Kenapa sangat pasif?. Tiada sambutan lansung dr penonton. Jika ada sekalipun hanya untuk artis tuan rumah. Nasib baik Siti tu namanya sudah kuat di sana. Dan aku merasakan, segerombolan peminat di hadapan pentas itu sangat mengganggu untuk majlis anugerah seperti APM ini. Oleh kerana peminat-peminat ini hanya akan berteriak sewaktu artis mereka di atas pentas, dewan akan senyap dengan kemunculan artis lain. Keadaan ini memang menyedihkan dan membuat APM09 hilang megahnya.



KESIMPULAN

Itu serba sedikit yang mampu aku coretkan tentang APM09 kali ni. Secara keseluruhannya, aku rasa penganjuran kali ini tidak diberi penumpuan sewajarnya kepada protokol yang merupakan aspek terpenting. Elemen "gempak" sudah ada. Set gah, Montaj juga sangat menarik. Tapi kelancaran majlis lansung tiada. Seperti kelam kabut. Dan juga "protokal dan formaliti", tidak kira bg mereka yang membuat persembahan atau menjadi penyampai. Sangat penting bg majlis anugerah sebesar ini. Apapun ini merupakan satu pengajaran kepada tunggak utama APM. memang bukan mudah menganjurkan satu majlis yang gah, tapi bagi Anugerah Planet Muzik, yang sudah SEDEKAD, perlu ada pemantauan yang lebih gitu untuk penganjuran akan datang. Adios... Tahniah untuk semua pemenang. Tahniah kepada Siti, Aizat, Ayu (siapa lagi ya? ) kerna membawa buah tangan untuk Malaysia.

7 comments:

Aainaa Khairunnisa said...

bab penonton n sound paling tak syok....ntah pape..cam majlis murahan jek....huhuu.....padahal....

Farhana said...

Slankkkkk???? Heeeheee.. =p

*pssttt.. suke st12.. hak hak.. =)

tak nengok pun.. dengar org cite jek.. huhu..

sha89 said...

yg pntg kak siti tetap meletupss~ hak2~

Fairuz Selamat said...

beto. ainaa.. ahhaah.. atau mungkin sampai kat msia jd mcm tu.. jauh kan.. tp sebelum ni ok je kat msia ke thai ke kan

Fairuz Selamat said...

beto. ainaa.. ahhaah.. atau mungkin sampai kat msia jd mcm tu.. jauh kan.. tp sebelum ni ok je kat msia ke thai ke kan

Fairuz Selamat said...

rugi.. hana tak tgok.. ehehehe

Fairuz Selamat said...

betol tu sha.. siti cantik giler mlm tu.. eheheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...