Tuesday, June 16, 2009

Ganyang Malaysia?




topik ini kelihatannya panas... panas bukan?... jd untuk pertama kalinya, ingin sekali aku memohon maaf kepada sesiapa saja yang membaca ini , jika anda terasa... sejujurnya, niat aku membuat posting ini tidak kotor... bukan mahu menghentam indonesia dan bukan juga membela malaysia... aku hanya menyampaikan hasrat hati aku yang tidak selesa dengan keadaan ini..... tidak senang melihat dua negara ini yang seharusnya bersama membangunkan alam melayu nusantara, secara perlahan di suntik elemen2 perbalahan ini... lansung aku tidak senang....

kenapa harus begini... kita ketepikan kesemua fakta yang di bangkitkan ekstrimis indo ini... memang ada benarnya fakta2 itu... namun, untuk melihat semua itu dr kaca mata yang berdebu... bukankah terus faktanya juga bedebu... terus, indonesia tidak nampak dengan jelas apa itu malaysia, dan malaysia juga tidak mampu menyapa dengan jelas kepada indonesia. kita serumpun.. kita dilihat sebagai satu puak yang sama.. satu panji yang sama... jd kenapa harus digali fakta-fakta hanya untuk membangkitkan kemarahan..

secara jujurnya, aku pencinta indonesia.... lagunya, makanannya, budayanya... kerap juga aku kesana... ke jakarta, ke bandung... ke bukit tinggi... lagu2nya juga menjadi mainan bibirku saban hari... aku peminat berat kris dayanti... afgan.... judika... dan terkini aku juga meminati vivi aldiano...... DAN aku juga peminat berat siti nurhaliza... aku hormat malaysia, namun dalam masa yang sama aku tetap mengagungkan indonesia.. kerana kita sama.... budaya itu tetap mempunyai akarnya yang tersendiri.... jangan dibilang yang kami mencuri budaya2 itu.. kerna kedatangannya budaya itu juga mengikut arus alam... jadi... bukankah lebh indah.. jika kita berkongsi apa yang kita ada... kerna... jika sudah termaktub keindahan budaya itu... dimana2mana pun, ia tetap akan dijulang...


aku rasa tidak patut kita bertelagah.. kita harus menjadi satu walaupun pandangan dan rumpun itu berbeda.... aku juga senang dengan kawan2 ku dr indonesia... lecturerku juga dr indonesia... jd bukan kah lebih indah jika perkongsian yang baik itu memanipulasi aspek2 lain juga... jangan biarkan politik2 yang berbaur dengki, khianat dan perbalahan ini menghancurkan keindahan budaya timur yang kuat di malaysia dan juga indonesia......


hidup malaysia... maju indonesia... berjaya bersama

ps: malaysian... dont call them indon... call them indonesia or indo....


8 comments:

n@m@n said...

ko ni mmg bgus ..entri yg x brt sebelah..tp aku xtau sgt kes ni..ape die ek?btw ko msuk muzik2 ke mggu ni..td mcm tertengok je..ke silap xtau la..hehe

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

isu bertelagah ni dah berkurun lama...sana tuduh sini, sini tuduh sana...alih2 siti situ sana sini

ngeee... ;)

miss oren said...

yup setuju banget
kita serumpun seharusnya hidup bersatu
bukan saling bertelagah

Fairuz Selamat said...

naman.. takde la isu sgt.. tp banyak la isu2 politik... then ia tak lah besar mana.. tp then ada la oorg yang menaikkan api kemarahan dengan ungkit mcm2 benda..

yup muzik2.. tgok ek

Fairuz Selamat said...

betol tu anuar...

takpe yg penting kite

seindah biasa kann

Fairuz Selamat said...

btol tu miss oren..
hidup aman kna lbh indah

Anonymous said...

dasar kalian malingsial pencuri ide kreatif negara orang..
gak tahu malu...

dino said...

ni dah start dah mamat atas ni... nak wat camner...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...